En fiskerapport fra våren 2015

En alt for lang fiskerapport jeg helt ærlig burde ha lakt ut for lenge siden men som ble glemt og funnet igjen. Dette var en veldig fin tur tilbake til Norge i fjor vår hvor jeg fisket etter sjøørret rundt nærsnes, åros og blakstad. Fangstene kunne jo vært mye dårligere men alle turene var jeg ute i mer en 10 timer så 3 sjøørret på 30 timers fiske er ikke mye syns jeg!

Finnes ikke dårlig vær bare dårlig klær som mange sier men jeg sier vel heller finnes ikke dårlig fiskevær bare dårlige dager. Jeg hadde søkt ferie denne påsken også men siden jeg fikk 2 dager kortere ferie en jeg hadde lyst på blei det ikke like mange dager ute som jeg hadde håpet på men hva gjør vel det når en får fin matørret på vær tur? Jeg kom til Norge igjen på tirsdag den 31 mars og allerede onsdag var jeg ute og da tok jeg den gamle veien over skogen som jeg har gått så mange ganger før når jeg var liten og hadde kondis! Jeg var ganske redd for at jeg kom til og dø på veien ned for jeg er ikke helt vant med og gå 4 km i tøft terreng. Men det gikk helt fint men var litt sliten når jeg kom ned. Fisket gikk veldig trekt den dagen men hadde et par kontakter med ørret før jeg endte med gå hele veien hjem igjen også og da hadde jeg 4 km med bratte oppoverbakker som var fylt av vann og slush..... Men kom hjem levende og helt utslitt hvor jeg var sikker på at jeg ikke kom til og overleve veien hjem! Men jeg hadde vist mye bedre kondis en forventet og klarte hele veien hjem uten og dø! Dagen etter fant jeg ut at jeg skulle prøve et av mine andre områder for og se om jeg kanskje fant noe varmere vann for vannet i Nærsnes tviler jeg på har kommet over 3-4 grader enda så dagen etter ville jeg finne et sted som var grunnere og med varmere vann for og se om børstemarken hadde kommet igang enda. Da reiste jeg til sjøvollbukta for her har man en veldig grunn bukt som har mye sand og mudderbunn innerst og jo lengre ut i bukta man kommer jo mere store steiner og tang blir det før man får spredte områder med sand igjen. Første plassen den dagen så har jeg 4 ørreter etter spinneren på engang hvor ingen biter og alle forsvinner ut igjen uten at jeg fikk noe mere interesse fra dem. Fiska meg uttover til jeg kom ut mot en liten øy med et grunt sund i mellom, strømmen gikk sånn at jeg jeg kunne fiske det som ble en utløps strøm fra bukta på andre siden. Etter et par kast syns jeg at jeg ser enda en ørret som bare følger etter så rigger opp ekstra stanga med en dupp og mark og kaster ut dit jeg syns jeg så fisken. Der var det ca 50 cm dypt og før jeg rekker og sette fra meg stanga ser jeg at duppen svømmer mot strømmen og opp i sundet hvor jeg ser en liten ørret en meter forrran ca og setter tillslaget med fast fisk! Etter en kort men morsom kamp hvor fisken gikk mest og ploget og hoppet rundt før jeg endelig fikk kontroll på den og fikk den opp på land. Ikke en stor ørret men en fin liten matfisk på ca 700 gr kanskje. Setter på ny mark og kaster ut på nesten samme sted og denne gangen får duppen drevet kanskje 5 meter før jeg ser den går under igjen og kroker en ny fisk. Kjenner med engang at dette ikke kan være ørret. Og opp kommer en fin skrubbe på som var litt kortere en ørreten. Resten av dagen gikk rolig for seg hvor det var ganske surt for blåste godt i fra nord! Jeg får flere kontakter og ser litt fisk overalt men fryktelig mye småfisk før jeg kommer inn til asker seilforening og mister en ørret som sikkert var noe nærmere 1 kg en den jeg fikk litt tidligere. Grunnen til jeg mista den vet jeg ikke helt om jeg tørr og si engang..... Snøret ovenfor fortommen var veldig skadet. Så når jeg kom ned til båthavna igjen og begynner og kaste går det 2 kast før det blir tverrstopp noen meter ut fra land hvor ørreten går rett til værs og når den lander og prøver og stikke av ryker sena! Woblern så jeg ikke engang i munnen på ørreten for virket som den nesten hadde svelget den i hugget så sulten var den men jeg har en dårlig følelse enda for hvordan det gikk med den! Etter en liten stund til på den plassen ser jeg at duppen går under og jeg setter tilslaget. Fast fisk igjen! Men kjenner fort at dette ikke er noen ørret og snart ser jeg en torsk på et par kg som kommer opp. Jeg bestemmer meg for at den torsken vil jeg ikke ha til mat så tar med meg avkrokings tanga og løfter torsken opp og da ser jeg at den var merket! Min første merkede torsk noen gang. Skrev ned merkings nr og tok lengden som var 65 cm og satte den pent ut igjen hvor den forsvant fort ut igjen for og jakte på krabber og annet smågodt den måtte finne. Etter dette blir det ikke noe mere fisk men en fiskekompis Kenneth kommer ned og hilser på hvor vi fisker oss tilbake dit jeg startet. Jeg ser et par følgere men blir ikke noe mere fisk den dagen. Den 3 dagen med fiske så er jeg i Nærsnes igjen og denne gangen var Snorre med meg. Vi kommer ned til seilforeninga og vi startet på bettong brygga der. Jeg slenger ut stanga med mark og dupp og rigger stanga til Snorre og gir den til han sånn at han kan kaste litt. På andre eller tredje kastet hans hører jeg han skriker! Torsk! Nei det er ørret! Den følger etter sluken min! Jeg går fort bort til han og vi ser begge ørreten svømmer rundt der men den vraker slukten hans og svømmer rolig mot marken som vi ser et par meter lengre ut fra fisken. Den svømmer rolig bort til marken, stopper opp, ser på den og sjekker den litt ut før den fortsetter mot den og svelger marken i et jafs før den fortsetter mot flytebryggene og jeg kroker den og gir stanga raskt til Snorre sånn at han kan få en pen ørret. Etter en del spenning hvor ørreten nesten svømmer seg fast i brygga vi står på klarer han og styre den mot båtutsettings rampen som jeg har hoppet ned på for og få tak i ørreten lettere. Får godt tak i den og Snorre kan juble over og fått enda en sjøørret til skrytelisten sin. Vi fisker litt rundt over alt men virket som det var ganske døtt før jeg litt uttover dagen har en pen ørret som følger etter en liten rød og blank rapala wobler. Den viste ikke stor interesse for wobleren men den kom rolig etter og var en 5-6 meter bak wobleren bare for og se hva det var for noe uten og gidde og bry seg med og prøve og spise den engang. Vi ender med og satse hardt her en stund og vi får noen flere kontakter og jeg har enda en følger som bommer på en liten sluk 3 ganger før den gir opp uten at vi ser den igjen på et par timer til. Neste gang den kommer så ser at jeg den svømmer mot stanga til Snorre han har kastet ut med mark. Og denne tar også marken. Snorre ville kroke denne selv. Jeg prøvde og forklare han hvordan han skulle gjøret det men dessverre så spyttet den ut marken 2 sek før han hadde strammet opp sena nok til og gjøre et tillslag.Vi rusler litt mere rundt og helt uttpå slutten når det begynner og bli mørkt så ser vi at det er masse småfisk rundt der vi fisker men eneste som viste interesse for sluker og woblere rundt dem var et par småtorsk.... Siste dagen min ute og for og fiske her tok jeg på et helt ukjent sted for meg men har tidligere fisket mye i området så var klar over at det burde være en del ørret rundt der. Her går det et grunt og smalt sund som har mye strøm i seg og det er veldig grunt på begge sider av sundet med bare sand og mudder bunn på begge sider så børstemark eldorado! Etter noen timer ser jeg 1 børstemark som driver i strømmen og tenker at i dag kan det kanskje skje at jeg treffer en sverming! Men det var vist bare den ene børstemarken som hadde forvillet seg ut i strømmen. Så ørret stadig vekk igjennom hele dagen men ingen viste interesse for ta noe av det jeg hadde før jeg ut til en øy hvor jeg måtte vasse ut til for og få fisket der. På 2 kastet ser jeg en pen ørret som jager i høy fart og uten engang og sette ned farta smeller den til og snøret bare renner ut! Før fisken gjør et par kjempe hopp og kommer rett mot land der jeg står så jeg ender med og måtte sveive som gal og klarer så vidt og holder snøret stramt hele veien inn før den setter rett ut i strømmen. Etter et par minutter til så blir den sliten og jeg kan med et stort smil om munnen lande enda en flott ørret! Denne var nok akkurat 1 kg vil jeg tippe. Jeg er blitt litt dårlig til og veie fiskene jeg får... Ingen av de sjøørretene jeg fikk disse dagene hadde spist noe som helst så vannet var nok litt for kaldt enda til at ørreten er skikkelig på matjakt. Snorre har jo leita igjennom fjæra med lupe omtrent uten og finne noe annet en et par snegler og noen kråkeboller. Hadde vannet bare vært litt varmere og vi ikke hadde hatt 3-7 ms fra nord- nordvest hadde vel fisket vært enda bedre vil jeg tru men jeg klager ikke bare drømmer om at det kunne vært enda bedre fiske viss vannet bare hadde vært noen grader varmere...