Laksefisket 2017!

Mye av min laksesesong ble brukt til å plukke mark for alle som trengte det men jeg fikk en del fine turer med noe fin fisk!

Kom fram den 31 mai rund 11 tiden på kvelden, fikk satt opp teltet ved fottbalbanen å begynte å fiske kl 12 akkurat. Første kastet får jeg en sjøørret på 900 gr ca 2 kastet får jeg en på 700 gr!

Da var jeg fornøyd med fiskinga før markplukkinga skulle begynne. Når jeg kom tilbake rundt 04 så tok jeg 1 kast til å det var nok til å ta en sjøørret til på 600 gr kanskje så da endte jeg med å sove resten før jeg reiste hjem igjen med 3 sjøørret i sekken på 3 kast....

Ble ikke noe mer fisking før første flommen kom rundt den 10 juni. Da mista jeg årets første laks på 5-6 kg ca 1 halvmeter unna håven.... Men litt seinere får jeg på en ny fisk som jeg trudde var laks til jeg så den! Viste seg å være en pen sjøørret på 2,7 kg!

Dagene etter får jeg 11 sjøørret til fra 1,1-1,9 så før juni gikk ut hadde jeg allerede 15 sjøørret på land noe jeg var veldig fornøyd med! Hadde litt uflaks med laksen og det skulle vise seg å ikke gi seg med det første.....

Jeg får til 2 døgn i Døvikfossen som gir meg 3 sjøørret å jeg mister 1 laks og kjenner flere!

Døvikfossen er et veldig fint sted hvor man har stort område å fiske på. Er riktig nok ikke så mye fisk der oppe som det er lengre ned i Drammenselva som ved Hellefossen men ved Døvikfossen har man mer plass å mindre konkuranse med andre folk!

For og være ærlig liker jeg meg bedre i døvikfossen en jeg gjør i Hellefossen, Jeg har bedre fangster i Døvikfossen en jeg har i Hellefossen også!

En annen fin ting med Døvikfossen er at det er billigere å fiske der!

Koster kun 300 kr pr døgn og det er inkludert pant på 100 kr! Så leverer man inn fiskekortet med fangstrapport får man igjen 100 kr.

Årets første laks kom ikke på land før jeg hadde hatt noen turer til i Åroselva med flere fine sjøørreter!

Men åretes første laks kom ikke fra Åroselva som den pleier men Døvikfossen når jeg nok en gang måtte reise dit og prøve lykken.

Etter et par harde døgn der fikk jeg endelig en laks til å sitte på søkke og reke fra land på vest siden av Døvikfossen. Den tok bak en stein neden for brekket på søya vest. Ikke store fisken men fin smålaks på 1,8 kg som ble grillet som middag og frokost for meg å Siri. Hunden min er vel snart den mest bortskjemte her i Norge for hvor mange andre hunder får vill laks til middag og frokost?

Jeg hadde ganske mange kontakter på den turen uten at jeg fikk noe mer en masse abbor opp på land og en del ål....

Resten av laksene mine kom på land i Åroselva fra august og fram til sesongen slutta. Laksene jeg fikk i år var mindre en mange av sjøørretene jeg fikk! 4 av laksene fra var 1 kg til 1.3 kanskje bortsett fra en flott hannlaks fra siste helgen hvor jeg hadde med lillebror på telt tur!

Første kvelden vi er der så mister lillebror tlf sin før vi har satt opp teltet så mens han leiter etter tlf får jeg opp teltet litt fort. Etter et par kast kjenner jeg at det biter godt ute i hølen der. Tillslaget kom med engang og det var fast fisk! Etter en ganske spennende kamp får jeg opp en laks som var mye mindre en jeg trudde den først var men en flott hann laks på 3.5 kg kom på land til slutt!

I løpet av natten så regner det noe voldsomt og jeg titter ut av teltet i 05 tiden når det slutter for å sjekke at elva ikke blir for stor.... Den så da ut til å være ca 1 meter lavere en teltet våres så jeg la meg igjen og rundt 07 våkner jeg og lillebror av at vi flyter rundt i teltet og det er nesten 30 cm vann under teltet så vi må ut og det litt fort! Men alt gikk bra vi blei bare litt våte!

Resten av den dagen gikk til og tørke alt vi hadde etter at jeg fikk fyr på et bål..... Fyre bål er ikke så lett når alt rundt en ligger under vann men jeg har da heldig viss lært meg nok av triks!

Elva blei mye større en jeg har sett den på mange år så fisken gikk bare rett oppover viss det kom så mange.... Jeg og lillebror hadde flere kontakter og mista noe fisk før jeg fikk opp 2 sjøørret til under 1 kg

Det skulle vise seg at resten av sesongen skulle bli vanskelig på grunn av for mye vann....

Siste døgnet var eneste dagen jeg virkelig så bra med fisk! Da satt jeg på et av minne hemmelig steder og var ute fra før det ble lyst for våkna av at det plaska uten for teltet!

Kort fortalt så fisk komme inn i kulpen hele dagen og mye fisk oppe og viste seg men ingen ville bite! Mark, spinner, wobler eller sluk fisken åpna fanden ikke kjeften sin for noe..... Så vips var kl 2359 den 15 så da var det bare å pakkke teltet og komme seg hjem igjen!

Hadde planer om å komme meg til Døvikfossen igjen men det ble aldri noe av for hadde ikke nok penger...

Laksen i var bare ikke på min side i år uten at jeg bryr for mye om det her jeg sitter hjemme i soffan tidlig i november og tenker på hvordan sesongen var. For totalt fikk jeg 26 sjøørret. 8 stk over 2 kg! 16 stk fra 1-1,9 kg resten var under 1 kg og med 4 laks fra Åroselva og 1 laks og 3 sjøørret fra Døvikfossen!

Viss du liker hva du leser på siden min så setter jeg stort pris på at du deler den sånn at andre kan ha glede av og lese om mine turer og alt annet jeg har skrevet om gjennom årene! Ligger masse nyttige ting rundt på siden og bare du leter litt finner du kanskje svaret på hva akkuaret du lurer på! Viss ikke spørr meg! Jeg svarer alle og godkjenner alle som legger meg til på facebook som har fisk på profilbildet sitt.....

Neste innlegg blir ikke så langt som dette her er.... For det er bare fra de 2 turene jeg har hatt etter at laksesesongen ble avsluttet for min del men noen fine sjøørretter til har jeg da fått!