kort helgetur med pen ørret og flere gjedder!

Jeg angrer passe godt på at jeg bruker fluestana med en 1000 snelle og 0,20 mono når jeg står der og tviholder på en fisk jeg ikke engang ser og som jeg enda mindre føler jeg klarer og holde men fikk snudd den og den setter fart opp i fossen på nytt
Bilde

Ja det har blitt en stund siden sist og som vanlig har det vært på grunn av elendig fiske hvor ingen ting har skjedd! Ikke noe som har fulgt etter eller vist seg og enda mindre noe som har vist interesse for noe jeg har av fiskeutstyr som er en del…..

Men når fredagen kom og jeg skjekket værmeldinga viste det jo omtrent vindstille og strålende sol! Jeg klarer jo ikke og sitte inne og sture når det er fin vær så teltet, litt mat + en masse fiskeutstyr blei pakket i sekken og teltplassen ble bestemt at skulle være i nærheten av en de stedene jeg har vært mest for der har jeg tidligere fått litt abbor og sett litt gjedde. De 3 timene med padling ned til plassen fikk meg til og huske hvorfor jeg skaffet meg båt! Men bare så hellsikes synd at mottorn røyk og at sparingen til ny går så trekt….

Det startet som alltids ikke 1 napp på dorgingen ned og når morgenen kom så var jeg tidlig ute så kl var 7 når jeg var ute i kanoen og det begynte sånn smått og blåse mye mere en hva som var meldt. Jaja dette høres vel bra kjent ut for de fleste som har fulgt meg en stund for vind og drittvær forfølger meg alt for ofte!

Første kastet i bukta gikk med en 12 cm grønn, blank med rød buk bomber og som alltids gir jeg den et kjapp rykk akkuat når den treffer vannet for og få den litt ned før jeg begynner og fiske den inn. Syns jeg kjenner noe allerede på 1 runden på snella og får 3 sveiv til før jeg ser at vannet eksploderer der wobleren er og første fisken sitter!

ikke en stor gjedde men på lett spinnfiske utstyr så blir det fort litt kamp uansett og opp kommer en liten gjedde på rett under kg.

kast nr 2 så får jeg fisket den halveis inn før en mini gjedde som sikkert ikke var over 300 gr prøvde seg. Den falt fort av men fikk 2 sveiv til før neste satt og denne var det litt mere fart i så etter en morsom kamp med mye sprell i overflata og noen heftige hopp får jeg opp gjedde nr 2! Grei start på dagen.

Det begynner jo og blåse så mye at jeg får 1 kast mellom vær gang jeg må padle kanoen men de neste 5 kastene får jeg fisk på alle! etter det klarte jeg omtrent ikke og padle mot vinden lengre så måtte gi opp… Det var rimelig surt når fisket var så bra!

Men opp på land så finner jeg ut at jeg kan prøve meg på abboren fra plassen jeg har campen på.

Har fridykka der en del og det var plassen jeg alltids fant abbor på uansett! Så jeg hiver på en 5 grams jigg og prøver og fiske med den men selv med 0,20 mono og en fluestang med 1000 snelle klarer jeg ikke og holde kontakt med jiggen på grunn av vinden! Så jiggfiske ga jeg fort opp…. Hiver på mark og sitter og friline meiter en stund før jeg skjenner et enkelt dunk i stanga. Jeg slakker og venter og så kjenner jeg det kommer tyngde i andre enden. Ikke noe napping eller noe ble bare tyngre så jeg smeller til og joda der var det en grei brasme på kanskje 2,5-3 kg som hadde funnet marken. Den faller av ved landingen men ikke så mye jeg bryr meg om. Hiver ut på nytt og nå ser jeg bare at marken slutter og synke kanskje etter 10 sek så jeg skjønner jo hva som skjer men hvorfor flytter den seg ikke?
Bilde: Kjeder en seg saa er greit gaa 5 min ned til vannet her og prove!

kjenner etter og da kjenner jeg det napper litt og jeg setter tillslaget!

Hele fluestanga slår nå omtrent en krøll på seg og sena flyr av snella! Men dette var også en brasme så det blei med det. Denne er den største brasmen jeg har sett faktisk! den på 2,5-3 kg er jo en bra størrelse på brasme men denne var nok 15-20 cm lengre og så høy at jeg ble skremt. Men denne ville heller ikke helt inn og faller av på vei mot land….

Det samme gjentar seg faktisk på kast nr 3 og dette er enda en brasme på 2,5-3 kg som igjen bare faller av…..

Etter denne roer fisket seg og jeg blir trøtt av og stå i vinden så da tar jeg meg en pause hvor jeg faktisk ender med og sove til kl er nesten 17! så det var en 6 timers pause som ikke var helt planlakt!

Det blåser enda så mye at det ikke er mulig og fiske noe bra fra kanoen men jeg venter litt til og ved 18 tiden roer det nok til at jeg tørr og skjekke ut en elv som renner ut ikke så langt unna. Jeg har flere ganger tidligere erfart at i disse småelvene så kan det lure fin ørret i så jeg hadde håpet.

Etter en masse krangling igjennom noe av det værste kratte noen gang hvor jeg ender med og finne en fin liten høl som ser passe dyp ut så tenker jeg at dette er nok et greit sted og starte bare jeg klarer og finne en måte og komme meg nærmere vannet på…

Etter enda mere krangling og banning i kjerret finner jeg en mulighet men det betyr at jeg må klatre….

Første kastet legger jeg helt opp i bakevja på andre siden og håper at marken skal drive derfra og inn i strømmen. Så langt kom ikke marken før en liten ørret på kanskje 15 cm sitter. Den går fort ut igjen og ny mark. Legger nå kastet på samme sted og marken kommer inn i strømmen hvor den stopper opp med en gang! Kjenner med engang at her er det mere tyngde. Tillslaget kommer og etter en ganske heftig kamp med en halvkilos så taper jeg kampen… Litt mere banning og en liten pause så er jeg igang på nytt og nå legger jeg marken mitt i strømmen og det tar ikke mange sek før jeg ser sena snur og går opp mot fossen… Kjenner litt forsiktig etter og det kjennes mest som bunn så jeg gir et bra tillslag for syns ikke det kan stemme med bunn!

Denne ørretten er ikke av det lette slaget og ikke av den størrelsen jeg forventet og finne der heller det skjønner jeg med engang! Denne setter fart og går nesten opp fossen før den bråsnur og prøver og komme seg tilbake til sjøen. Jeg klarer akkurat og få kontakt med fisken før den nærmer seg brekket og med et beinhardt press på stanga og snøret så er jeg helt sikker på at nå ryker stanga med sena! hele fluestanga legger seg nesten flat når ørreten prøver og komme seg over brekket.
Går en liten evighet mens fisken står og stanger der før den finner på noe nytt! Den setter fart ned og prøver og komme seg ut igjen men denne gangen klarer jeg og snu den bare for at den skal sette fart og hoppe så høyt at den lurer sena opp i en buske som henger over der! Nå må jeg krangle med buska i tillegg til en håpløs ørret men jeg klarer og få sena løs og nå begynner fisken og bli sliten og klarer fort og få den inn til land hvor jeg setter neven over gjellene på den og vinner kampen!

For kamp sitter jeg og tenker og lurer på hvorfor dette ikke er en 3-4 kg men på dette lette utstyret jeg brukte så er jeg glad for det! Jublen slippes løs og jeg blir faktisk sittenes der og bare slappe av en liten stund før jeg utforsker resten av elven til jeg kommer til en innsjø men der trenger jeg fiskekort så sjekka den bare ut. Så ikke noe annet en bever der for de som lurer.

Når jeg kom ned igjen til kanoen var jeg passe sliten så hadde håpet at vinden skulle ha roet seg men det hadde den ikke! Men ut og prøve måtte jeg….. 4 ganger klarte vinden og snu kanoen og blåse meg på land før jeg kom opp! gikk nesten 1 time på de 200 meterne jeg hadde campen til elva så etter dette ble jeg sittenes og sløye gjedde og tenke på at fader skal denne fisken holde seg må jeg padle enda 3 timer hjem….. Vinden løyet rundt 23 så 2315 var campen nede og jeg på vei hjem med et smil som sa bare en ting og det var at jeg var fornøyd med en hærlig dag!

Jeg var tilbake i leiligheta rundt kl 3 så dagen i dag gikk lett trekt men kom ut en liten times tid og da skulle jeg se om det var noe abbor og få. Den var litt treg eller de små som var 8-12 cm var helt idioter etter jiggen men de fikk jeg ikke kroket. Før jeg finner en på kanskje 150 gram som følger helt inn til land som jeg etter en del triksing med jiggen får til og ta!