Deilig helg i Gøte Elv med fin gjedde og lake!

Jeg ligger og sove og drømmer søtt på søndags morgen rundt kl 05 når jeg kjenner et dyr som prøver og komme seg inn til meg i teltet! Jeg bråvåkner og prøver og skremme den bort et par ganger uten resultat før den gjør et nytt forsøk og............

Fiske tur til Gøte elv

Når jeg reiste ut på fredag i 9-12 m/s vind fra nord så var ikke været serlig behagelig og når jeg prøvde og forklare dem at jeg var på vei ut for og fiske og sove i telt i dette været ristet dem bare på hodet! Men jeg reiste ut og før jeg kom halve veien til plassen jeg hadde sett ut på google maps var lua kliss våt og jeg angret på at jeg ikke hadde tatt på meg regnbuksa!

Opp kom teltet fort og da var det rett inn og skifte til noe tørt og få på alt regntøyet + regn ponchoen! Men etter noen timer uten tegn til fisk gikk jeg heller og la meg!

Jeg våknet til deilig vår sol men det blåste fremdeles så mye at lille meg kjente det godt på kroppen. Så jeg fant ut at jeg skulle se ut den andre plassen jeg hadde sett ut for fisket for den virket også spennende på kartet!

Når jeg kom dit kjente jeg fort at dette var plassen! Teltet var oppe og stengene ute + en stang rigget med wobler var i gang til 06 og rundt 08 kjenner jeg første fisken som er en fin gjedde som jeg mister fort! Tiden går fort etter dette for det er en le vegg som stola sto rett på der og med ligge underlagene mine mot den fant jeg en riktig god plass og slappe av på! Når klokken blir rundt 4 så kjenner jeg nok en gang fisk og dette på samme stedet som jeg mistet den gjedden tidligere og jo opp til overflaten kom gjedda før den ristet seg løs! Skjeldent jeg blir sur på fisketur men etter det treget fisket jeg har hatt så langt i år begynte jeg faktisk og tenke på å finne noe annet og gjøre en stund! når kl blir 6 ser jeg at jeg er nesten tom for mark for det hadde kommet en god del vann i bøtta etter gårsdagen fiske og selv etter og prøvd og få  ut så mye vann fra mosen som mulig sto det tydelig viss for dårlig til med dem. Men så skjer det igjen, gjedda fra tidligere står enda på samma plassen og nå tar den en 7 cm jigg på en alt for stor krok og denne kampen var den korteste av de alle! et par stangninger og sånn at jeg akkurat fikk sett den…

Da var det på tide for meg og ta en pause bestemte jeg meg for! Jeg tok turen inn til vanersborg og spiste en god kebab og handlet litt snacks og øll for og ha litt og gå på når jeg skulle sette nattens satsning på lake.

Tilbake ved telt og ferdig med og pelle mark så gikk jeg til plassen og rigget opp 3 stenger hvor 2 av dem var med ferske doggmark fra gressplenen kanskje 100 meter unna. Klokka var blitt 8 vist og vinden hadde tatt seg opp godt igjen før jeg hadde satt meg ned med første øllen. Kl ble etter vørt 9 og så ble den 10 før jeg begynte så smått og pakke sakene ned igjen for og heller satse på og ta den gjedda jeg allerede hadde mistet 3 ganger når sola hadde stått opp neste dag. Når jeg har begynt og pakke sammen hører jeg et pip fra nappvarsleren! Jeg titter fort bort og ser på stanga, den står helt stille, blir nok ståenes sånn og titte nesten et min før jeg ser at noe napper litt før den svømmer avgårde og nappvarsleren piper i fra seg! Stangen tar jeg fort tak i og da er det stille men det var bare til jeg hadde løftet søkke for da kjenner jeg det er litt tyngde der. Tillslaget er av det slaget som nesten burde ha revet hode av den stakkars laken men her tok jeg ingen sjanser. Den sitter godt og jeg klarer ny pers på lake! 1,3 kg veier den!

Dette ga en virkelig god følelse og jeg brukte ikke lang tid på og få ut den stanga igjen og mens jeg venter på at søkket skal treffe vannet hører jeg den andre nappvarsleren plutselig pipe ganske fort.

Stanga ble satt fra meg når søkket traff vannet og tillslaget satt momentant fra min side når jeg løfta stanga. Etter en spennende kamp på den mye mykere og lettere stangen får jeg enda en fin lake på kanskje 800 gram. Ut igjen med den stanga og rekker nesten og sette meg før det er fisk på den igjen! Denne gangen bare en liten lake men fremdeles jeg trengte sårt agn fisk til neste dag. Når søkket treffer bunn igjen denne gangen og jeg strammer opp så er det fisk der på nytt! Denne gir jeg 3 sek kanskje før jeg kroker den og nå står denne lette stanga i god bøy! Etter en kort men spennende kamp kommer det en stor lake til! Denne veide 2,5 kg! Alle de timene og dagene jeg har vært ute i år uten og få noe som helst så sitter det 2 pb på 30 min med enda 2 andre fisk landet! Etter dette blir jeg sittenes til kl er rundt 12 før jeg bestemmer meg for at jeg er fornøyd og trur ikke jeg har sovet så godt på lenge!

Søndag morgen var jeg nok en gang tidlig ute for i 5 tiden kjenner jeg noe dytter meg i siden. Jeg skvetter rimelig godt og bråvåkner! Og der kjenner jeg det igjen og skjønner at dette er et dyr som vil inn til meg eller sikkert maten jeg har i teltet. Slår til den litt forsiktig når den prøver igjen og ber den finne noen andre og plage. Sovner ikke igjen engang før den prøver på nytt og nå tar jeg og titter ut med hodelykten på hode og kanskje 1 meter unna har jeg en grevling som tydelig viss trudde jeg hadde tenkt og bruke den som agn!

Ja den fikk fart på seg og tok hintet men når kl var blitt 06 og jeg var lys våken enda begynte jeg og fikse litt sluker og woblere til sola hadde kommet opp. Jeg rigger fort opp 3 stenger hvor jeg har rigget 1 med en den minste laken fra gårsdagen jeg hadde i en bøtte der. De to andre stengene fikk vær sin halve lake. Etter at jeg hadde fisket av hele området igjen med et titalls sluker, spinnere, jigger og woblere og ikke et tegn til fisk ender jeg opp med og bare sitte og sove i sola som har tatt seg bra opp! Det varte ikke lenge for rundt 8 tiden kommer det en eldre mann og lurte på om jeg hadde fåtte noe så viste han lakene og han ante ikke hva det var for en fisk engang og enda mindre at det fantes sånne fisker her som han hadde fisket hele livet sitt!

Fikk jo selfølgelig høre om mye spennende fra den plassen og det var vist ikke lite med laks og stor ørret som hadde blitt tatt der!

Jeg finner ut at jeg kan jo prøve en litt stor gummi wobler som egentlig ikke ligner på noe som helst bare for og se om den kanskje kan trigge en vår feit gjedde. Når jeg har tatt 1 kast der jeg mistet gjedda i går får jeg bare en følelse av det var noe etter men jeg kunne ikke se noe siden det var akkurat litt før wobleren kom innen syns vidde. Neste kastet gir jeg wobleren noen kjappe rykke når den er i det området igjen før jeg drar den en halv meter og stopper og venter. Tar vel kanskje 2 sek før jeg ser den tar og sluker hele wobleren! Tillslaget setter stanga i bøy helt ned i håntaket og gjedda setter avgårde i et kort utras! Han eldre mannen som var der fikk hentet håven min og ikke så lenge etter kunne han håve den for meg! Gjedda var ikke den største i værden og en gjedde på 4 kg er jo ikke all værdens og skryte av men så utrolig deilig det er og få en bra fisk etter så mange timer med slit, frosne fingre, lange kvelder med kun noen småfisk som resultat. hvor man til slutt ender med og forklare til de på jobben at jeg var ute i dritt været en hel helg uten og få noe som helst og faktisk mest uten og engang ha skjent en ting!

Men når en sitter og føler at fisket er håpløst så er det bare og huske de gangene en faktisk har lykkes på de vanskelige og trege tidene!