Fiskeåret 2013 og starten på 2014

Lite tilbakeblikk på fiskesesongen 2013 og begynnelsen på 2014 med de utfordringene det året hadde med seg

Dette året har egentlig vært mest preget av trekt og dårlig fiske hvor jeg klarte og miste kameraet mitt på fisketur til et skogsvann. Kameraet klarte jeg ikke og finne igjen og enda ikket funnet det heller så det er borte! Jeg har også stort sett hatt så dårlig med penger at jeg ikke hadde sjanse til og reise med bussen engang til fiskeplassene. Sånn er det når det en ikke klarer og få seg jobb og uten og hatt jobb har man ikke krav på nok penger til og ha et liv. Så dette er noe av årsaken til at det er lite bilder fra dette fiskeåret. Det gjorde det ikke mye bedre at tlf min sluttet og fungere og den nye sluttet og fungere like fort så da gikk jeg også en lengre periode uten tlf. Nå som jeg sitter og skriver dette så har jeg jo både jobb og tlf igjen så jeg sitter og håper at 2014 skal bli et mye bedre år en 2013 for meg!

2013 started med noen turer til Harestuvannet for og fiske sik og gjedde. Jeg klarte etter vært og knekke koden for siken der og klarte derfor og få noe fin sik på mormyska og hadde flere finer turer i vårsolen på isen men så er jeg ikke jeg noe videre glad i isfiske uansett.
Når isen omsider fant ut at den skulle forsvinne så kom jeg igang med kystmeite igjen og da var det jo verket/svelvik strømmen som var det hete området, det jeg jaktet på der var piggvar, slettvar og hadde et lite håp om piggskate som det har blitt tatt i området tidligere. Kort fortalt så endte det med en del små sandflyndrer og noen skrubber + 1 grei rødspette. Torsk fikk man jo mye av men bare smått. Startet også og fiske litt etter sjøørret når det ble varmere men kun småfisk og mistet et par ok fisk hvor ene var nok rundt 1,5 kg som jeg mistet ved landing. At jeg engang husker at jeg har mista en ørret på 1,5 ca er utrolig nok i seg selv og faktisk det viste seg
og bli årets største ørret mistet og sett for meg. Klarte jo også og få en liten sjøørret som var ganske stykt kroket.

Når årets høydepunkt for meg startet som jeg håper de fleste her vet hva er?

I værtfall første turen i Åroselva gikk jo strålende med gode forhold og en ny fiskekompis som fulgte med. Ikke lenge har fisket før jeg kan melde om fisk som tygger og tillslaget sitter som det alltids skal og opp kommer etter vært en støing som hadde vært en ganske bra laks året før. Resten av mai og juni gikk stort sett kun til fiske i åroselva som holdt seg ganske fisketom viss jeg ser bort fra smolt og småørret. Det blei også 2 turer til hellefossen hvor jeg blanka med stil begge turene. Hadde med lillebror på første turen og da var vi så heldige at vi fikk se en av de heldige med en flott storlaks som akkurat hadde kommet på land! det ga meg og Snorre litt mere trua en hva vi trudde var mulig men som vanlig i laksefiske så blei det med en fin tur.

Ikke lenge seinere reiser jeg aleine til hellefossen og blir ikke noe fisk denne gangen heller men mister en fin gjedde. Etter dette blir det mange turer både hit og dit før jeg etter vært får meg en jobb i juli. 8 juli fløttet jeg til sverige og til et lite sted rett over grensa for Halden. Dette stedet heter Ed og her har vi Store Le som største innsjø og bortsett fra den er det 6-8 andre vann jeg kan gå til fra leiligheten!

Fisket her i Store Le gikk ganske bra i sommer for da gikk det store mengder med brasme, regnbueørret og smågjeddene var lette og finne. Når høsten kom begynte jeg fort og skjønne at jeg måtte få tak i en båt og det litt fort! Så jeg fikk tak i en god båt og håpet gikk til vers!

Når jeg fikk båten på vannet her og jeg startet og fiske i fra den så begynte jeg og skjønne hvor vanskelig denne sjøen kunne være! 5 uker gikk før jeg kunne lure første fisken i båten og var en minst 20-25 turer på de ukene. Første fisken i båten ble en mini abbor som jeg bare satt tilbake. Neste fisk kom faktisk samme dagen og det var en fin gjedde på en 3 kg. Etter den igjen tok fisket seg noe opp og jeg startet og skjønne hvor og hvordan jeg skulle finne fisken her men det holdt seg trekt og ble ikke mere en kanskje 10 gjedder fra oktober til i dag! I tilegg har jeg fått 2-3 regnbueørreter og noen få abbor!

Nå som det nye året er et lite stykke på gang så har jeg jo selfølgelig alt fått fisket en del turer!

Årets første tur gikk ned til Store Le igjen hvor jeg hadde planer om og satse på lake igjen. Det gikk et par timer før jeg ser at stangtuppen gir fra seg noen bevegelser som ikke stemmer overens med vinden eller regnet som gjorde det surt!

Venter en stund før jeg faktisk ser at sena rører på seg igjen og jeg kan sette et tillslag og løfte opp årets første fisk! En mini lake som var ca 2-3 cm større en marken jeg brukte. Jeg var etter der ute stort sett vær kveld i den neste uken for og se om det var flere laker her i Store Le men nei det var det tydelig viss ikke!

Jeg hadde også en liten tur på isen ved en liten dam som henger sammen med Store Le hvor jeg fisket litt abbor og mort. Ble 2 abbor og en 4 mort på 2-3 timer.

Nå er er jo det nye året kommet igang og isfiske kan en bare glemme her i Ed! Ja, det er så langt unna is og fare for is at jeg har satt ut båten og allerede fått årets første tur i den! Jeg reiste ut for og se om det kanskje var mulig og finne noe gjedde på grunnere vann men som vanlig ble det ingen gjedde. En liten overaskelse dukket det alike vell opp for når jeg fisker ved et bekkeutløp er det en granbuske som har noen kvister som henger ned i vannet og jeg tenker jo at det kan sikkert stå en gjedde i den bakevja der. Kastet går helt perfekt og lander en 5-10 cm unna. 2-3 sveiv og en abbor hiver seg over den 17 cm store conrad wobleren!

Jeg klarte og fiske en 2 timer til men på grunn av et hellsikes regnvær og 8-10 m/s vind ble det ganske surt så endte med og reise hjem igjen ganske snart!

Men godt og få fisk i båten på årets første tur med den!